Ein russischer Maerchentraum auf die Buehne gezaubert: Gespraech mit Maestro
Ekhart Wycik ueber The Golden Cockerel:
Lassen Sie sich in Nikolai Rimsky-Korsakovs Welt
der Fantasie entfuehren!
In today’s show, Susanne Nielsen introduces you to a little known Fairytale and an opera by Russian composer Nikolai Rimsky-Korsakov called The Golden Cockerel (Der Goldene Hahn) The conversation takes us from the German Maestro’s musical childhood to his famous teachers and what they gave him for life: The respect for all works of art and the opportunity to bring together many to create a wonderful production where music, voices, costumes and sets all merge to create wonderful operas he loves to direct. Please listen to the conversation Susanne Nielsen had with Maestro Wi-chick in Sarasota in February 2015. Visit the website sarasotaopera.org to secure your seat in what is likely the most colorful production this season.
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In today’s show, Susanne Nielsen introduces you to a
little known Fairytale and an opera by Russian composer Nikolai Rimsky-Korsakov called
The Golden Cockerel (Der Goldene Hahn) The
conversation takes us from the German Maestro’s
musical childhood to his famous teachers and what they gave him for
life: The respect for all works of art
and the opportunity to bring together many to create a wonderful production
where music, voices, costumes and sets all merge to create wonderful operas he
loves to direct. Please listen to the conversation Susanne Nielsen had with
Maestro Wi-chick in Sarasota in February 2015. Visit the website
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production this season.
Liebe Freunde des Kulturspiegels,
Heute darf ich Ihnen ein Maerchen bringen, ein russisches,
das so farbenfroh wie die vielen buntbemalten Lackdoeschen und die folklore Kostueme auf dem Lande sind, und Sie sie auch in Florida im russischen Laden in St. Petersburg, finden. Es ist eine
Fantasiegeschichte , die mit bezaubernden Stimmen von Weltklasse auf Sarasotas
Opernbuehne erzaehlt bzw gesungen wird. Der Goldene Hahn von Nikolai Rimsky-Korsakov wird von einem deutschen
Maestro , zu Gast auf Floridas Opernbuehne, dirigiert. Ich hatte die grosse Freude
mit diesem Ekhart Wycik zu sprechen, Er ist jung, begeistert und bringt seine
Lebenserfahrung sowie die vieler Meister, denen er folgt, mit in unser Gespraech. Aber er erzaehlt auch von der bildschoenen Produktion des Golden Cockerel, die er bereits in Deutschland dirigierte. Freuen Sie sich auf unser Gespraech im Hauptteil dieser Sending.
Audioteil unserer Sendung
Susanne und Produzent Bill Davidson at St. Pete Opera
Nachrichten der Deutschen Welle hoeren Sie als "live streaming" oder "news on demand" unter www.DW-World.de.
Schreiben Sie uns/write to us: info@germanradioshow.com, write to us, become a follower on Google, and visit our Facebook page (germanradioshow.com) and become a follower.
Unsere Sendung hoeren Sie, indem Sie auf den weissen Pfeil auf dunkler Linie klicken.
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Eat , drink, dance and "schunkel"! Every Saturday night the German American Society rolls back the clock to a by-gone era. You'll delight to the music of a live band. Listen , sing along, and dance to favorite German and American tunes of the last century. Doors open at 6 pm for dinner, snacks or just coffee and Kuchen. Dancing starts at 7:30 pm. There's a plentyful supply of German Beers, Wines and Schnaps at the full service bar.
Join the fun with great music, German food and drink at an authentic German Dance hall. Come for German heritage, memories, Gemuetlichkeit and friendship.
Dirndls and Lederhosen are always encouraged.
Located at 8098 66th street in Pinellas Park, north of Park Boulevard and just South of 82nd Avenue. For information google German American Society of Pinellas County .
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ARTIKEL ZU 50 JAHRE DEUTSCHE FUNKSENDUNG:
9. JANUAR (Suchbegriff: Susanne Nielsen) www.wiesbadener-kurier.de.
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Ich habs ausprobiert und das klappt wirklich.
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in der German American Society Pinellas:
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It’s the 23rd German Heritage Day Fest
The United German-American Society of Florida
Invites you to its weekend event!
Saturday March 21, 2015
At the German American Clubhouse in Casselberry
At 381 Orange Lane, Casselberry, FL 33707
and Sunday, March 22, 2015
at the Bahia Shriners
2300 Penbrook Drive, Orlando, FL 32810
The HEIMATABEND event on Saturday is a German Cultural Evening commencing at 6pm
setting off this all German American weekend.
Admission: $35 if tickets purchased prior March 5
Ticket includes a full German dinner and open bar
Dan Witucki will be playing for everyone’s enjoyment.
The Heritage Day Event on Sunday is a cultural event comprising 28 German Clubs in the State of Florida - doors will open at 11:00 am.
Admission: $25.00 for members and $35 for non-members for tickets purchased prior to March 5.
Each ticket includes: a full German Buffet style dinner served at noon to the music of Sepp and Heinz,
the Parade of Flags and planned entertainment commencing at 1pm.
Dance music by The Europa Band. The combined Florida Schuhplattler, Folk dance group,
And a combined chorus from various clubs will perform several well-known numbers. See a display of German Trachten ( traditional costumes) with photo ops throughout the day.
Both days will feature a large amount of Raffle and Door Prizes.
Come out and enjoy German Gemuetlichkeit, food and camaraderie.
If you would like to join our list of sponsors and event advertisers to promote your company and/or
products, please go to www.ugasflorida.org for further details.
For tickets and information contact: Charlotte Kappel, 813-634-6662 or email her at cmk13@tampabay.rr.com.
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The Cultural Center for German Language
The Cultural Center invites you to its Spring events! Make your reservations now! 813-254-5088
The Cultural Center for German Language invites you to its 2015 programs.
The Cultural Center offers monthly programs to its members, organizes events and group excursions to cultural venues such as museums, theaters with exhibitions, opera, music often paired with optional visits to European restaurants all in the spirit of sharing German, and German speaking heritage in a variety of cultural settings.
Shared events with other German-American organizations like the German American Society Pinellas, the German American Social Club of New Port Richey, the German American Society of Florida and the Richard Wagner Society and events from opera, classical concerts to the celebration of German folk culture and traditions during Mayfests, German Heritage fests and Oktoberfests may be found in the Cultural Center’s program.
The Cultural Center offers German tutoring by professional instructors. It is a German cultural and informational resource for those interested in learning and keeping fluent ones German language skills. Please contact Susanne Nielsen at 813-254-5088
All events of the Cultural Center are announced regularly on the German Radio Show, www.germanradioshow.com , (top left button: audio/blog). Read/hear and see a new show every Sunday, with archived shows on www.germanradioshow.blogspot.com
Membership to the Cultural Center for German Language is 25.- Individual and 35.- for a family per year.
For information, please call President Susanne Nielsen at 813-254-5088
For an updated program please email us now!
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Grace Lutheran Church
Die deutsche Gemeinde in Clearwaters Grace Lutheran Church laedt Sie ganz herzlich ein. Die Gemeinde trifft sich an jedem vierten Sonntag im Monat in der Grace Lutheran Church, 1812 North Highland Avenue in Clearwater, FL 33755.
Nach dem Gottesdienst findet wie immer eine Plauderstunde bei Kaffee und Kuchen statt, zu der Sie die Pastoren herzlich einladen.
Grace Lutheran Church Deutsche Gottesdienste
Nach dem Gottesdienst findet wie immer eine Plauderstunde bei Kaffee und Kuchen statt, zu der Sie die Pastoren herzlich einladen.
Grace Lutheran Church ist auf Englisch zu erreichen unter der Nummer 727-446-5026. Auskunft erteilt Ihnen gerne (auf Englisch oder Deutsch) Frau Trudi Mohrmann, 813-884-9139.
Please join us for German church services every 4th Sunday of the month at the Grace Lutheran Church at 1812 North Highland Avenue in Clearwater,please call Trudy Mohrman inEnglish or German for details ( 813-884-9139).
Susanne und Pastor Stiller
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KING Jewelry Design International Mall, Tampa
Jewelry from a Master Jeweler trained in Berlin
King Jewelry Design ist Ihr Geheimtip fuer feine und idividuel gefertigte Schmuckwaren.
Ein in Deutschland ausgebildeter Goldschmiedemeister garantiert fuer hervorragende Qualitaet bei der Anfertigung von Edelstein-Halsketten und Ringen in Ihrem individuellen Stil.
Das Juweliergeschaeft ist seit Jahren an Tampas feinster Adresse, in der International Plaza, gleich neben Nordstroms. Lassen Sie Ihre alten Schmuckwaren umarbeiten. Geben Sie Altgold, Platin und Diamanten in Zahlung. Lassen Sie sich bezaubern von der Vielfalt und Topqualitaet, die Sie bei King Jewelry Design immer finden.
Fuer sich selbst und fuer Ihre Liebsten sollten Sie stets zuerst bei King Jewelry Design vorbeischauen. Rufen Sie Gabriel oder Susan jederzeit auf Deutsch an, 813-354-5588, in der International Plaza, gleich neben Nordstrom’s .
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For fabulous one of a kind jewelry creations by a German trained jeweler, please visit King Jewelry Design in the International Plaza next to Nordstrom’s. Call 813-354-5588.
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Eintauchen in einen Russischen Traum: The Golden Cockerel , Und ein Gespraech mit Maestro Ekhart Wycik
Liebe Freunde des Kulturspiegels,
Liebe Freunde des Kulturspiegels,
Puenktlich und im Anzug steht er in Floridas noch nicht ganz so warmer FebruarSonne vor dem Sarasota Opernhaus, die schoene helle Fassade am kleinen Park und der Zentralbibliothek, um die Ecke viele kleine restaurants. Jung, sympatisch, Ekhart Wycik, deutscher Maestro. Fuer die Freizeit hat er ein fahhrad dabei, aber merkt schnell, dass die Wege weit sind, zum Dali Museum, und tampa, das er sich auch anschauen moechte. Ich empfehle Ybor City und erzaehle ein wenig von der Zigarrenindustrie, die diese Stadt gross gemacht hat.
Wycik laesst sich im
Ferienland nicht von seinem Weg abbringen , begegnet jedem freundlich und professionell.
Dies erinnert mich ein wenig an eine Begegnung mit dem deutschen Kuenstler und
Leiter der Duesseldorfer Kunstakademie Markus Luepertz , dem ich in Tampa auf
einem gruenen Universitaetscampus als Uebersetzerin und anschliessend zum
Interview fuer meine Sendung gegenuebersass. Auch dieser Meister der visuellen
Kunst im gestreiften Anzug mit Weste und mit besonderheit eines steifen sogenannten
Vatermoerder-Kragens, den mein Grossvater getragen hatte. Und das im heissesten
Sommer.
Da kommt die wie Maestro
Wyzik sagt, 150 prozentige Art, fuer die man als Deutscher steht, zum Ausdruck.
Und ein bisschen Starqualitaet auch.
Das Gespraech wird oben
in den Raeumen, in denen die Maezene der privat finanzierten Sarasota Opera
ihre Opern-Pausen unter sich verbringen, stattfinden. Nach Millionenrenovierung
gibt es zwar den Kronleuchter nicht mehr, der einst in “Gone with The Wind”
ueber den Darstellern funkelte ( er sei jetzt in einem Theater untergebracht) ,
aber dieses Haus und auch seine Fuehrung sind trotzdem ein Juwel
Sarasotas.
Wycik ist beeindruckt
und sagt dies immer wieder. Es ist sein Debut an dieser Oper in der 2014/15
Saison. Er ist fuer seine Arbeit in Europa bekannt, seine Frau ist
Amerikanerin, Opernsaengerin, aber man lebt in Deutschland, in Hagen, Wyciks
Heimatstadt in Westfalen.
Am Strand sei er noch nicht gewesen, erst komme die Pflicht, die er sehr ernst nimmt. Er ist hier um die Rimsky-Korsakov Oper The Golden Cockerel musikalisch zu leiten.
Bei diesem Maestro ist eine grosse Achtung erkennbar. Er schaetzt die Menschen , die ihn geleitet haben, darunter ein Schueler Karrajans, damit gehoere er in die zweite generation der Karrajanschueler. Er zitiert gerne die Weisheiten aus seiner humanistischen Erziehung. Er ist offen fuer Begegnungen, mit den Menschen, mit denen er arbeitet und auch privat. Es geht ihm um den Umgang mit seiner Umgebung und mit der Aufgabe, die er hier uebernommen hat, die Auffuehrung weniger bekannten Oper, einer der vier Opern der Sarasota Opernsaison, diese von Rimski-Korsakov. Ist man doch auf den meisten Buehnen besonders in Florida eher die allbekannten gewohnt, von Tosca, die in Sarasota die Wintersaison eroeffnete, bis zu Carmen oder Zauberfloete. Richard Strauss, Monteverdi gar sind auf diesen Buehnen fast Unbekannte. Und damit kann auch nur eine Oper, die inzwischen als ausgezeichnet bekannt ist, ein solches Wagnis eingehen.
Am Strand sei er noch nicht gewesen, erst komme die Pflicht, die er sehr ernst nimmt. Er ist hier um die Rimsky-Korsakov Oper The Golden Cockerel musikalisch zu leiten.
Bei diesem Maestro ist eine grosse Achtung erkennbar. Er schaetzt die Menschen , die ihn geleitet haben, darunter ein Schueler Karrajans, damit gehoere er in die zweite generation der Karrajanschueler. Er zitiert gerne die Weisheiten aus seiner humanistischen Erziehung. Er ist offen fuer Begegnungen, mit den Menschen, mit denen er arbeitet und auch privat. Es geht ihm um den Umgang mit seiner Umgebung und mit der Aufgabe, die er hier uebernommen hat, die Auffuehrung weniger bekannten Oper, einer der vier Opern der Sarasota Opernsaison, diese von Rimski-Korsakov. Ist man doch auf den meisten Buehnen besonders in Florida eher die allbekannten gewohnt, von Tosca, die in Sarasota die Wintersaison eroeffnete, bis zu Carmen oder Zauberfloete. Richard Strauss, Monteverdi gar sind auf diesen Buehnen fast Unbekannte. Und damit kann auch nur eine Oper, die inzwischen als ausgezeichnet bekannt ist, ein solches Wagnis eingehen.
Dabei ist es gar kein
Wagnis und Maestro Wizcik spricht begeistert vom Golden Cockerel, die Oper, die
er bereits aufgefuehrt habe, und die einen russischen Maerchentraum mit wunderschoenem
Buehnenbild und opulenten Kostuemen, den herrlichsten Stoffen eine der
reichsten Inszenierungen ist, die er je aufgefuehrt sah. Russisch
ist dieser Traum und mit St. Petersburg ganz in der Naehe und auch einer Anzahl
von Russischen Einwohnern Westfloridas ist diese Oper speziell – so als seien
saemtliche Maerchenlackkaestchen Vorbild fuer alles was da auf der Buehne steht
. Fuer den Auftritt des schoenen Vogels, einer Sopranistin mit glockenheller
Stimme, hat man sich ganz im Stile der Zaren etwas ganz Besonderes ausgedacht!
Seien Sie einfach dabei, und
gespannt, wenn sich dieses Maerchen auf der Buehne in Sarasota entfaltet.
Auffuehrungen
beginnen mit der Premiere am 21. Februar, und bis Mitte Maerz ist diese und die
drei anderen Opern in Sarasota zu sehen.
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Der goldene Hahn (wikipedia)
Der goldene Hahn (russisch Золотой петушок Solotoi petuschok) ist eine Oper in drei Akten (mit Prolog und Epilog) von Nikolai Rimski-Korsakow auf ein Libretto von Wladimir Bjelski nach dem gleichnamigen Märchen von Alexander Puschkin (1834), das seinerseits auf der Sage vom arabischen Astrologen aus der Erzählsammlung Die Alhambra (1832) von Washington Irving beruht. Besonders durch die Pariser Aufführung von 1914 wurde die Oper zum Sensationserfolg und erlangte Bedeutung als Meilenstein in der Entwicklung des modernen Musiktheaters.Handlung[Bearbeiten]
Prolog
Ein Astrologe erscheint auf der Bühne und kündigt die nachfolgende Handlung an.
Erster Akt
In der Palasthalle des Königs Dodon. Auf dem alt gewordenen König lasten schwere Sorgen. Sein Reich wird von allen Seiten bedroht, und seine Erfolge auf dem Schlachtfeld liegen weit zurück. Er sucht Rat bei seinen Söhnen, den Prinzen Gwidon und Afron, aber die Maßnahmen, die sie vorschlagen, sind absurd. Nun betritt der Astrologe die Szenerie und bietet als Lösung einen goldenen Hahn an, der mit den Schwingen schlägt und laut zu krähen beginnt, sobald Gefahr droht. Der König und seine Berater gehen freudig auf diese bequeme Lösung ein. Der Astrologe verschiebt die angebotene königliche Belohnung auf später. Fortan erfüllt der goldene Hahn seine Wächterpflicht zu aller Zufriedenheit. Bei seinem ersten Alarm rücken die Königssöhne mit den Soldaten ins Feld. Der zurückbleibende Hofstaat verfällt wiederum in süßes Nichtstun und auch Dodon träumt von der schönen Königin von Schemacha. Doch schon bald warnt der goldene Hahn vor neuem Unheil. Das Volk versammelt sich angstvoll vor dem Palast, und endlich weckt General Polkan den schlafenden König. Missgelaunt zieht Dodon mit den verbleibenden Soldaten unter dem Jubel der Menschen in die Schlacht, um seinen Söhnen zu helfen.
Zweiter Akt
Der König in einer engen Schlucht. Seine Armee ist geschlagen, und seine Söhne liegen tot zu seinen Füßen. Dodon will Rache. Er vermutet den Feind in einem plötzlich aus dem Nebel auftauchenden prunkvollen Zelt. Sogleich lässt er seine letzte verbliebene Kanone laden, doch da tritt aus dem Zelt eine junge, betörend schöne Frau. Sie besingt die aufgehende Sonne, es ist die Königin von Schemacha aus Dodons Traum, und sie will sein Reich. Aber nicht mit Gewalt, sondern mit Schönheit soll es erobert werden. Rätselhaft und spöttisch lächelnd umgarnt sie den geschlagenen König. In ihrer Erinnerung lebt das Gelage mit Gwidon und Afron wieder auf, die ihr beide die Krone boten und sich um ihretwillen durchbohrten. Dodon verfällt ihr völlig und merkt nicht, wie ihn die Königin verhöhnt. Er bietet ihr blindlings sich selbst und sein Reich, in das beide mit vielen Sklaven, Soldaten und kostbaren Schätzen ziehen.
Dritter Akt und Epilog
Die Aufseherin Amelfa verkündet dem Volk den Ausgang der Schlacht und das Heimkommen Dodons mit der neuen, fremden Königin. Schon naht der Zug, und der ebenfalls erscheinende Astrologe verlangt vom König als Preis für den goldenen Hahn die Königin von Schemacha. Wütend schlägt Dodon den Astrologen mit dem Zepter nieder und tötet ihn. Ein Unwetter zieht auf, die Königin lacht verstohlen, und Dodon sieht Unheil auf sich zukommen. Als er sie küssen will, stößt sie ihn zurück, weil die Strafe für seine Verbrechen nahe sei. Da stürzt sich der goldene Hahn auf ihn und hackt so lange mit dem Schnabel auf ihn ein, bis er leblos zusammensinkt. Die Königin entflieht mit dem Wundervogel in einem sich entladenden Gewitter. Verlegen und ohne Einsicht betrachtet das Volk die neue Lage.
Epilog
Ein letztes Mal betritt der Astrologe die Bühne und rät dem Publikum, den düsteren Schluss des Märchens nicht zu ernst zu nehmen.
Entstehung und Aufführung
Nachdem Nikolai Rimski-Korsakow die Oper zwischen 1906 und 1907 komponiert hatte, fand die Uraufführung am 24. Septemberjul./ 7. Oktober 1909greg. in Moskau statt. Fünf Jahre später sorgte die Pariser Aufführung der Oper am 24. Mai 1914 durch die Ballets Russes für weltweites Aufsehen und eine Revolution des romantischen Musiktheaters. An der traditionsreichen Opéra Nationale de Paris brach das Ballettensemble unter seinem Leiter und Impresario Sergei Djagilew mit dem bis dahin dominierenden Spielprinzip dieser Kunstgattung – der Einheit von Darsteller und Theaterfigur.
Bei der Aufführung der Oper wurden die Sänger mit ihren Stimmbüchern in Händen auf der Bühne entlang der seitlichen Dekoration platziert, während Tänzer und Schauspieler die Handlung darstellten ohne zu singen. Die Abwendung von der Tradition war eindeutig: Bühnendarsteller und Sänger einer Rolle waren nicht mehr dieselbe Person. Die Theaterfiguren galten folglich nicht mehr als singende Abbilder von Menschen, ihre Psychologie forderte Zuschauer nicht mehr zur Identifikation mit dem Gebotenen heraus sondern zur distanzierten Betrachtung.
Diese bewusst provokante, experimentelle Aufführung des Goldenen Hahn wurde zum internationalen Erfolg und hatte Einfluss auf die weitere Entwicklung des musikalischen Theaters im zwanzigsten Jahrhundert.
Der goldene Hahn (russisch Золотой петушок Solotoi petuschok) ist eine Oper in drei Akten (mit Prolog und Epilog) von Nikolai Rimski-Korsakow auf ein Libretto von Wladimir Bjelski nach dem gleichnamigen Märchen von Alexander Puschkin (1834), das seinerseits auf der Sage vom arabischen Astrologen aus der Erzählsammlung Die Alhambra (1832) von Washington Irving beruht. Besonders durch die Pariser Aufführung von 1914 wurde die Oper zum Sensationserfolg und erlangte Bedeutung als Meilenstein in der Entwicklung des modernen Musiktheaters.Handlung[Bearbeiten]
Prolog
Ein Astrologe erscheint auf der Bühne und kündigt die nachfolgende Handlung an.
Erster Akt
In der Palasthalle des Königs Dodon. Auf dem alt gewordenen König lasten schwere Sorgen. Sein Reich wird von allen Seiten bedroht, und seine Erfolge auf dem Schlachtfeld liegen weit zurück. Er sucht Rat bei seinen Söhnen, den Prinzen Gwidon und Afron, aber die Maßnahmen, die sie vorschlagen, sind absurd. Nun betritt der Astrologe die Szenerie und bietet als Lösung einen goldenen Hahn an, der mit den Schwingen schlägt und laut zu krähen beginnt, sobald Gefahr droht. Der König und seine Berater gehen freudig auf diese bequeme Lösung ein. Der Astrologe verschiebt die angebotene königliche Belohnung auf später. Fortan erfüllt der goldene Hahn seine Wächterpflicht zu aller Zufriedenheit. Bei seinem ersten Alarm rücken die Königssöhne mit den Soldaten ins Feld. Der zurückbleibende Hofstaat verfällt wiederum in süßes Nichtstun und auch Dodon träumt von der schönen Königin von Schemacha. Doch schon bald warnt der goldene Hahn vor neuem Unheil. Das Volk versammelt sich angstvoll vor dem Palast, und endlich weckt General Polkan den schlafenden König. Missgelaunt zieht Dodon mit den verbleibenden Soldaten unter dem Jubel der Menschen in die Schlacht, um seinen Söhnen zu helfen.
Zweiter Akt
Der König in einer engen Schlucht. Seine Armee ist geschlagen, und seine Söhne liegen tot zu seinen Füßen. Dodon will Rache. Er vermutet den Feind in einem plötzlich aus dem Nebel auftauchenden prunkvollen Zelt. Sogleich lässt er seine letzte verbliebene Kanone laden, doch da tritt aus dem Zelt eine junge, betörend schöne Frau. Sie besingt die aufgehende Sonne, es ist die Königin von Schemacha aus Dodons Traum, und sie will sein Reich. Aber nicht mit Gewalt, sondern mit Schönheit soll es erobert werden. Rätselhaft und spöttisch lächelnd umgarnt sie den geschlagenen König. In ihrer Erinnerung lebt das Gelage mit Gwidon und Afron wieder auf, die ihr beide die Krone boten und sich um ihretwillen durchbohrten. Dodon verfällt ihr völlig und merkt nicht, wie ihn die Königin verhöhnt. Er bietet ihr blindlings sich selbst und sein Reich, in das beide mit vielen Sklaven, Soldaten und kostbaren Schätzen ziehen.
Dritter Akt und Epilog
Die Aufseherin Amelfa verkündet dem Volk den Ausgang der Schlacht und das Heimkommen Dodons mit der neuen, fremden Königin. Schon naht der Zug, und der ebenfalls erscheinende Astrologe verlangt vom König als Preis für den goldenen Hahn die Königin von Schemacha. Wütend schlägt Dodon den Astrologen mit dem Zepter nieder und tötet ihn. Ein Unwetter zieht auf, die Königin lacht verstohlen, und Dodon sieht Unheil auf sich zukommen. Als er sie küssen will, stößt sie ihn zurück, weil die Strafe für seine Verbrechen nahe sei. Da stürzt sich der goldene Hahn auf ihn und hackt so lange mit dem Schnabel auf ihn ein, bis er leblos zusammensinkt. Die Königin entflieht mit dem Wundervogel in einem sich entladenden Gewitter. Verlegen und ohne Einsicht betrachtet das Volk die neue Lage.
Epilog
Ein letztes Mal betritt der Astrologe die Bühne und rät dem Publikum, den düsteren Schluss des Märchens nicht zu ernst zu nehmen.
Entstehung und Aufführung
Nachdem Nikolai Rimski-Korsakow die Oper zwischen 1906 und 1907 komponiert hatte, fand die Uraufführung am 24. Septemberjul./ 7. Oktober 1909greg. in Moskau statt. Fünf Jahre später sorgte die Pariser Aufführung der Oper am 24. Mai 1914 durch die Ballets Russes für weltweites Aufsehen und eine Revolution des romantischen Musiktheaters. An der traditionsreichen Opéra Nationale de Paris brach das Ballettensemble unter seinem Leiter und Impresario Sergei Djagilew mit dem bis dahin dominierenden Spielprinzip dieser Kunstgattung – der Einheit von Darsteller und Theaterfigur.
Bei der Aufführung der Oper wurden die Sänger mit ihren Stimmbüchern in Händen auf der Bühne entlang der seitlichen Dekoration platziert, während Tänzer und Schauspieler die Handlung darstellten ohne zu singen. Die Abwendung von der Tradition war eindeutig: Bühnendarsteller und Sänger einer Rolle waren nicht mehr dieselbe Person. Die Theaterfiguren galten folglich nicht mehr als singende Abbilder von Menschen, ihre Psychologie forderte Zuschauer nicht mehr zur Identifikation mit dem Gebotenen heraus sondern zur distanzierten Betrachtung.
Diese bewusst provokante, experimentelle Aufführung des Goldenen Hahn wurde zum internationalen Erfolg und hatte Einfluss auf die weitere Entwicklung des musikalischen Theaters im zwanzigsten Jahrhundert.
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Biografie: Ekhart Wycik ist einer der vielseitigsten Dirigenten seiner Generation. Sein breites Opern- und Konzertrepertoire, seine stilistische Flexibilität und seine Fähigkeit zum kurzzeitigen Einspringen haben ihn zuletzt zu einem willkommenen Gast verschiedener Orchester in ganz Europa gemacht.
So dirigierte er TOSCA am Landestheater Innsbruck, RAKE'S PROGRESS an den Bühnen in Krefeld, Eine Uraufführung am Staatstheater Darmstadt, ZAUBERFLÖTE in Korea, AIDA, LA TRAVIATA und PERLENFISCHER in den USA sowie Mozarts ZAUBERFLÖTE als Eröffnungspremiere zur 50. Spielzeit der Scottish Opera Glasgow/GB.
Diese Einstudierung wurde vom britischen "Guardian" in die Top 10 der "Best Classical Music of 2012" aufgenommen.
Sein italienisches Operndebut mit HÄNSEL UND GRETEL am Teatro Comunale di Bolzano wurde 2014 vom Fachmagazin „operaclick“ unter die besten Produktionen Europas gewählt; im Januar 2014 kehrte er für die ZAUBERFLÖTE nach Bolzano zurück.
Nach zahlreichen Engagements im In- und Ausland war Ekhart Wycik bis 2010 stellv. GMD und 1. Kapellmeister am Theater Dortmund und seit seinem US-Debut 2005 auch Principal Guest Conductor an der Wichita Grand Opera, USA. Er unterrichtet als Dozent an den Musikhochschulen Düsseldorf (Dirigieren) und Köln (Opernschule) und arbeitet seit dem Sommer 2010 freischaffend.
Aus seinem umfangreichen Opernrepertoire mit über 70 dirigierten Werken dirigierte er in Dortmund mit großem Erfolg u.a. seine eigenen Produktionen des ROSENKAVALIER und SALOME, von Rimsky-Korsakows GOLDENEM HAHN und den großen Mozart-und Verdi-Opern; Repertoire-Vorstellungen wie BUTTERFLY, TOSCA, LOHENGRIN, von CAVALLERIA/PAGLIACCI und Strawinskys RAKE’S PROGRESS.
Seit einem Einspringen mit Mahlers 5. Sinfonie arbeitete er mehrere Jahre als Assistent für Gustav Kuhn (ELEKTRA, TRISTAN, RING, Brahms, Mahler, Bruckner).
Im Konzertbereich arbeitet Ekhart Wycik u.a. mit dem DSO Berlin, der Staatsphilharmonie Halle, der Deutschen Staatsphilharmonie Ludwigshafen, dem Staatsorchester Rheinische Philharmonie, den Berliner Symphonikern, den Bochumer Sinfonikern, dem RSO Saarbrücken, dem Frankfurter Museumsorchester, der Jenaer Philharmonie sowie mit Orchestern in Österreich, Ungarn, Slowenien, Italien, Großbritannien und den USA.
Er gastiert regelmäßig u.a. mit dem WDR-Rundfunkorchester, dem Haydn-Orchester Bozen und Trient/Italien und dem Göttinger Sinfonieorchester. Mit dem GSO liegt eine CD mit Werken von Ludwig van Beethoven und Sergej Rachmaninow vor.
Im Herbst 2011 wurde Ekhart Wycik zu einer Gastprofessur an die Indiana University/Bloomington eingeladen, wo er neben einem Sinfoniekonzert für die Neueinstudierung des ROSENKAVALIER verantwortlich war. Die Gastprofessur wurde durch den Deutschen Akademischen Austauschdienst mit einem Stipendium gefördert.
Ekhart Wycik schloss sein Studium in Düsseldorf und Wien in den Fächern Dirigieren, Musikwissenschaft und Philosophie „mit Auszeichnung“ ab. Studien und Meisterkurse bei Heinz Rögner/Leipzig, Rolf Reuter/Berlin, Sergiu Celibidache/München und Leif Segerstam/Helsinki vervollständigten seine Ausbildung. Als Finalist der Wiener Meisterkurse und der Furtwängler-Dirigierwerkstatt Mürzzuschlag dirigierte er die Abschlusskonzerte.
Wycik ist Preisträger des „Bielefelder Operntalers“, Stipendiat des Deutschen Akademischen Austauschdienstes und des Richard-Wagner-Verbandes, und arbeitete als Assistent bei den Opernfestspielen Verona und Erl/Tirol. Ab 1993 wurde Wycik durch das Dirigentenforum des Deutschen Musikrates gefördert und erhielt 1999 den Förderpreis der Internationalen Furtwängler-Dirigierwerkstatt Mürzzuschlag.
Parallel zu seinen dirigentischen Aktivitäten arbeitet Ekhart Wycik auch im Bereich Kulturmarketing und Musikvermittlung, u.a. als Rundfunkmoderator bei SR2 KulturRadio und Interviewpartner beim Bayrischen Rundfunk und DeutschlandRadio Berlin, bei der BBC und RAI 3.
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Unser Interview Maestro Wyczik finden Sie im Audioteil der Sendung
Wir bedanken uns noch einmal ganz
herzlich bei Maestro Wyzcik und wuenschen uns und Ihnen , dass unser russischer
Traum uns einen ganzen Abendlang verzaubert!
Wir sehen Sie dort, ganz bestimmt. .
Am Mikrofon Ihre Susanne Nielsen und an der Technik unser
Produzent Bill Davidson ,
Wir wuenschen Ihnen einen schoenen Sonntag und eine angenehme Woche.
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KINOKINOKINO
(diese Woche nicht im Audioteil der Sendung)
(nicht im Audioteil dieser Sendung)Gerade richtig fuer West Florida, DER FILM Dolphin Tale 2 kann nur allen in West Florida wo das Aquarium mit diesen beiden schlauen Delfinen steht, naemlich Clearwater Marine Aquarium, eine ganz ganz grosse Freude bedeuten. fruehe Stimmen sagen, noch besser als Teil Eins, na denn, bitte Kind und Kegel nehmen, erst ins Kino und dann so bald wie moeglich ins Aquarium zu den beiden grauen Freunden. Was kleine Fans sind, sind morgen die Spender einer noch tolleren Aquariumsanlage.
Wer sich neueste Musicals on tour oder vor Ort in new York nicht ansehen kann, der kann sich mit den neuesten Filmversionen der Musicals Annie, hier in Multikultureller bestzung , die Annie und Daddy Warbucks ins schwarze Amerika versetzt und dann eine Liebesgeschichte daraus macht, und auch Sondheims intelligenter Vereinigung vieler alter maerchen in into the Woods. meryl Streep geniesst hier Mittelpunkt zu sein und wieder einmal oft nominiert zu werden, nichts was sie nicht kann.
Wer sich neueste Musicals on tour oder vor Ort in new York nicht ansehen kann, der kann sich mit den neuesten Filmversionen der Musicals Annie, hier in Multikultureller bestzung , die Annie und Daddy Warbucks ins schwarze Amerika versetzt und dann eine Liebesgeschichte daraus macht, und auch Sondheims intelligenter Vereinigung vieler alter maerchen in into the Woods. meryl Streep geniesst hier Mittelpunkt zu sein und wieder einmal oft nominiert zu werden, nichts was sie nicht kann.
Deutschlands Filme 2014:
Eine Reihe guter deutscher Filme gab es 2014, davon kommen leider wenige ins Ausland.
Der Beitrag zu den Oscars in diesem Jahr ist der Film Dominik Grafs "Die Geliebten Schwestern" zur Liebe zweier Schwestern mit dem Dichter Friedrich Schiller, ob er allerdings ins Ausland oder gar zu den 5 nominierten Filmen in dieser Kategorie kommt, ist fraglich. Ein huebscher Kostuemfilm ist er allemal. http://youtu.be/hlEiBRQF534
Im Labyrinth des Schweigens beleuchtet die 50er Jahre , in denen man zu vergessen suchte und sich in Deutschland neu orientieren wollte, dennoch gelingt es einem jungen Staatsanwalt alles unter den Teppich gekehrte durch gewissenhafte Rechersche und Zeugenbefragung der Auschwitzgefangenen den ersten grossen deutschen Prozess , der 19 von 8000 in diesem Konzentrationslager taetigen offiziere und Soldaten zur Verantwortung zu ziehen. Ort der Handlung ist Frankfurt , wo endlich 1963, nach vier Jahren Untersuchung der Prozess stattfand.Hervorragende Darstellungen.
Einmal Hans mit scharfer Sosse -deutsch-tuerkische Komoedie, und Multikultikomoedie aus Frankreich , Monsieur Claude und seine Toechter.
Die andere Heimat, die Vorgeschichte, die Edgar Reitz jetzt zu seiner Heimatserie vom Dorf im Hunsrueck gedreht hat.
Der Koch nach Martin Suters Buch beschreibt nun bildlich die Liebesgerichte, die ein tamilischer Koch kreiert.
Honig im Kopf - Alzheimers wird nach Suters Small World weiter gesellschaftsfaehig. Dieter Hallervorden spielt den kranken opa, dem die Enkelin noch eine letzte Fahrt nach Venedig ermoeglichen will, mit Opa Entfuehren und so. Til Schweiger und seine Tochter machens moeglich, auch in dieser Schweigers dritter Kino Produktion.
Eine Reihe guter deutscher Filme gab es 2014, davon kommen leider wenige ins Ausland.
Der Beitrag zu den Oscars in diesem Jahr ist der Film Dominik Grafs "Die Geliebten Schwestern" zur Liebe zweier Schwestern mit dem Dichter Friedrich Schiller, ob er allerdings ins Ausland oder gar zu den 5 nominierten Filmen in dieser Kategorie kommt, ist fraglich. Ein huebscher Kostuemfilm ist er allemal. http://youtu.be/hlEiBRQF534
Im Labyrinth des Schweigens beleuchtet die 50er Jahre , in denen man zu vergessen suchte und sich in Deutschland neu orientieren wollte, dennoch gelingt es einem jungen Staatsanwalt alles unter den Teppich gekehrte durch gewissenhafte Rechersche und Zeugenbefragung der Auschwitzgefangenen den ersten grossen deutschen Prozess , der 19 von 8000 in diesem Konzentrationslager taetigen offiziere und Soldaten zur Verantwortung zu ziehen. Ort der Handlung ist Frankfurt , wo endlich 1963, nach vier Jahren Untersuchung der Prozess stattfand.Hervorragende Darstellungen.
Einmal Hans mit scharfer Sosse -deutsch-tuerkische Komoedie, und Multikultikomoedie aus Frankreich , Monsieur Claude und seine Toechter.
Die andere Heimat, die Vorgeschichte, die Edgar Reitz jetzt zu seiner Heimatserie vom Dorf im Hunsrueck gedreht hat.
Der Koch nach Martin Suters Buch beschreibt nun bildlich die Liebesgerichte, die ein tamilischer Koch kreiert.
Honig im Kopf - Alzheimers wird nach Suters Small World weiter gesellschaftsfaehig. Dieter Hallervorden spielt den kranken opa, dem die Enkelin noch eine letzte Fahrt nach Venedig ermoeglichen will, mit Opa Entfuehren und so. Til Schweiger und seine Tochter machens moeglich, auch in dieser Schweigers dritter Kino Produktion.
Boyhood laeuft weiterhin in den Kinos und ist das wohl gelungendste Langzeitprojekt des Regisseurs Richard Linklater und der Gruppe seiner Schauspieler.
Reese Weatherspoons Film mag fuer die meiste Publicity sorgen, aber der Australische Sommerfilm Tracks ist tausendmal besser und sehenswert, darin eine ebenso mit Problemen belastete junge Frau, die sich auf einen Treck durch die australische Wueste begibt, mit kamelen und ihrem Hund.
Reese Weatherspoons Film mag fuer die meiste Publicity sorgen, aber der Australische Sommerfilm Tracks ist tausendmal besser und sehenswert, darin eine ebenso mit Problemen belastete junge Frau, die sich auf einen Treck durch die australische Wueste begibt, mit kamelen und ihrem Hund.
Vergessen Sie nicht sowohl Fuehrungen als auch Filme, jeweils einer pro Woche in manchen der Programmkinos zu besuchen. Tampa Theatre und Burns Court Society gehoeren dazu.
Gone Girl bringt einen neuen Dreh in die Kidnappiung-story, die man nicht so recht glaubt.
Skeleton Twins ist die Geschichte zweier trauriger Geschwister, die sich gegenseitig stuetzen ( muessten) und dies doch nicht hinbekommen.
My Old Lady - Schauspiel auf die Leinwand gezaubert, mit Dame Maggie Smith, eine alte Dame sitzt als Mieterin in einer Wohnung , die mit ihr weiterverkauft wurde, Wohnrecht macht sie zum Stein des Anstosses, mit dem der Neubesitzer leben muss.
Fury - in England, dem Land wo die Panzerwaffe entwickelt wurde, ist dieser deutsche Kriegsfilm gedreht, um ein Panzerregiment der amerikaner, das gegen die deutsche Wunderwaffe kaum eine Ueberlebenschance hat, mit Brad Pitt in der Hauptrolle.
Birdman - mit Michael Keaton, einem Soundtrack aus Schlagzeug und cello. Super. Das Gefuehl von New York total getroffen. Sehenswert!
Whiplash zeigt einen Musik-Lehrer, der versucht das allerletzte aus seinen schuelern herauszuholen, dabei bleibt so mancher auf der Strecke, Percussion bildet den Soundtrack.
Whiplash zeigt einen Musik-Lehrer, der versucht das allerletzte aus seinen schuelern herauszuholen, dabei bleibt so mancher auf der Strecke, Percussion bildet den Soundtrack.
St. Vincent - Wunderbarer Film mit Bill Murray als widerwilligen Held, Babysitter mit Aluren.
Keeanu Reeves als John Wick uebt Rache weit und breit, etwas fuer hartgesottene Actionfans...
The Imitation Game : hochinteressanter historischer Film zum Enigma "Puzzle", besonders fuer die Freunde der Mathematik/Informatik) und der Weltkriegsgeschichte, blieb 50 Jahre ein Geheimnis, nun Deutsch-Englische Wiederaufbereitung.
The Theory of Everything: wunderbarer Film ueber das Leben und Wirken von Stephen Hawking, sehenswert!
Foxcatcher wohl einer der bizarrsten wahren Geschichten des Jahres um den Dupontsohn, die sich ins Metier der Ringer begab und darin einiges anrichtete. Ueberhaupt wimmelte es nur so von wahren Geschichten, zum Beispiel Big Eyes , eine von vielen Starrollen des Christof Waltz, der jetzt einen eigenen Stern auf dem beruehmten Hollywood Starwalk sein eigen nennt. Waltz spielt hier Walter Keane, der kitschige grossaeugige Kinder , die seine Frau malte als seine eigenen Bilder ausgab, ein wahrer genuss die Geschichte dieses Kunstraubs ueber jahre zu verfolgen. Waltz spricht auch die Rolle des Reporters im Pinguine von Madagaskar Film und war weniger erfolgreich aber stets gleich in Horrible Bosses 2 zu sehen. Er hat sich einen Platz in der internationalen Filmlandschaft geschaffen, ebenso Komponist Hans Zimmer, der aber bei Exodus mit grossen Melodien das Opus nur noch unertraeglicher macht.
Wollen hoffen, dass sich die Filmlandschaft 2015 weiter mit Vielfalt auszeichnet.
NEU:
Wer sich fuer Filme interessiert, die in das Herz eines Malers fuehren, dann ist nach Girl with the Pearl Earing nun auch Mr. Turner ein weiter und tiefer Blick in leben und schaffen des "ersten Impressionisten", bereits 100 Jahre vor der Bewegung in Frankreich, Turner erschloss die seele der landschaft um sich herum. Er nahm allerdings die Farben im Kopf mit, und schuf von seinen zeichnungen herrliche Farbgemaelde im Atelier.
Foxcatcher wohl einer der bizarrsten wahren Geschichten des Jahres um den Dupontsohn, die sich ins Metier der Ringer begab und darin einiges anrichtete. Ueberhaupt wimmelte es nur so von wahren Geschichten, zum Beispiel Big Eyes , eine von vielen Starrollen des Christof Waltz, der jetzt einen eigenen Stern auf dem beruehmten Hollywood Starwalk sein eigen nennt. Waltz spielt hier Walter Keane, der kitschige grossaeugige Kinder , die seine Frau malte als seine eigenen Bilder ausgab, ein wahrer genuss die Geschichte dieses Kunstraubs ueber jahre zu verfolgen. Waltz spricht auch die Rolle des Reporters im Pinguine von Madagaskar Film und war weniger erfolgreich aber stets gleich in Horrible Bosses 2 zu sehen. Er hat sich einen Platz in der internationalen Filmlandschaft geschaffen, ebenso Komponist Hans Zimmer, der aber bei Exodus mit grossen Melodien das Opus nur noch unertraeglicher macht.
Wollen hoffen, dass sich die Filmlandschaft 2015 weiter mit Vielfalt auszeichnet.
NEU:
Wer sich fuer Filme interessiert, die in das Herz eines Malers fuehren, dann ist nach Girl with the Pearl Earing nun auch Mr. Turner ein weiter und tiefer Blick in leben und schaffen des "ersten Impressionisten", bereits 100 Jahre vor der Bewegung in Frankreich, Turner erschloss die seele der landschaft um sich herum. Er nahm allerdings die Farben im Kopf mit, und schuf von seinen zeichnungen herrliche Farbgemaelde im Atelier.
Nordamerikanische Wochenpost
Die Nordamerikanische Wochenpost ist Amerikas beliebsteste Wochenzeitung in deutscher Sprache. Lesen Sie das Neueste aus Politik,Wirtschaft,Kultur und den Forsetzungsroman.
Nachrichten aus der deutschen Gemeinde in allen Teilen der USA sowie Kreuzwortraetsel und Horoskop finden Sie woechentlich in der Nordamerikanischen Wochenpost. Ein Abonnement fuer ein Jahr , das Sie auch unterbrechen koennen, kostet nur 69.50$. Rufen Sie an: 1-248-641-9944 oder bestellen Sie on-line @ http://www.wochenpostusa.com/.
(http://www.wochenpostusa.com/2011/Funksendung.htm) Artikel zur Funksendung im Internet!
Ebenfalls: Leserbrief (aus Allen Staaten, Februar 11,2012 ehem. Funksendungsleiter Kurt Ortmann zur Deutschen Sprache)
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Order now, get your German Bread now!
From HGB – Healthy German Breads
Healthy German Breads is a second generation business, based on the North Shore of Massachusetts. As the sole importers of Genuine Bavarian and Hummlinger brand breads, we have proudly been providing a healthy alternative for cleaner eating.
Organic Breads - Our organic breads are made using only the finest and purest organic ingredients and is completely GMO free. This line is derrived from three basic ingredients of rye, mountain spring water, and salt.
Gluten Free - The gluten-free bread line is baked in a separate building to avoid contamination and ensure the gluten-free purity. The primary ingredient of the gluten-free bread is rice.
Yeast Free - Because simple, natural products are better for you, we have an assortment of yeast-free breads, each with its own distinctive flavor.
These breads are highest quality, made from organically grown ingredients and imported directly from the bakers in Germany. They are shelf stable, and need no refrigeration/freezing before opening.
Breads can be purchased online from: www.healthygermanbread.com
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Bill's Moment in German Cultural History
Bill Davidson
- In1919, the world's first
airline. die Deutsche Luftreederei, begins service between Berlin
and Leipzig.
- In 1925, we see the death of
Robert Koldewey in Berlin. He was an archeologist who discovered the
remains of the city of Babylon in southern Iraq.
- In 1945, Roosevelt,
Churchill and Stalin meet in Yalta on the division of Germany into four zones
of occupation at the end of World War II.
- In 1966, we see the birth of
Kristin Otto. As a swimmer, she was the first women athlete to win 6 Gold
Metals at the Olympic games. This was accomplished at the 1988 Olympic
Games in Seoul, South Korea.
- In 1989, the last victim is shot
trying to cross the border from East to West Germany.
- And in 1992, we see the
signing of the Treaty on European Union.
_ And on this date February
9th, 1964, The Beatles made their American debut on the Ed Sullivan show.
This segment is sponsored by www.DnDmusic37.com,
in New Port Richey, FL
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"English - One on One"
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The New Season!
and added performances on screen!
Sarasota Opera 2014/2015 Season
2015 Winter Festival Season
Tickets/Subscriptions on sale now!
Tickets/Subscriptions on sale now!
Tosca by Giacomo Puccini
The Marriage of Figaro by W.A. Mozart
The Golden Cockerel by Nicolai Rimsky-Korsakov (Sarasota Opera Premiere)
The Golden Cockerel by Nicolai Rimsky-Korsakov (Sarasota Opera Premiere)
Don Carlos by Giuseppe Verdi (Sarasota Opera Premiere)
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2015 Winter Festival Season
Tosca by Giacomo Puccini
Sung in Italian with English supertitles
February 7, 10, 15m, 18, 26
March 3m, 8, 14, 17, 22m, 25, 28m
A Sarasota Opera production
Opening the Sarasota Opera Winter Festival Season on Saturday, February 7th will be Tosca, Giacomo Puccini's powerful melodramma about a tempestuous diva whose jealousy leads to tragedy. Two of Sarasota Opera's favorite artists will return to reprise their respective roles from 2009. Soprano Kara Shay Thomson (Vanessa, Cavalleria rusticana) returns as the volatile opera singer, and tenor Rafael Dávila (Otello, I Lombard alla prima crociatai) returns as her lover Cavaradossi. The role of Scarpia will be shared by two of opera's leading baritones today. Baritone Mark Walters (Die Fledermaus, Lakmé), described by Opera News as "a force to be reckoned with," will sing all performances through March 22nd; baritone Todd Thomas, who has sung more than 50 performances with Sarasota Opera including Scarpia in 2009, will sing the final two performances. Maestro Victor DeRenzi will conduct and Martha Collins will direct.
The Marriage of Figaro by Wolfgang Amadeus Mozart
Sung in Italian with English supertitles
February 14, 17, 19, 22m, 25
March 10m, 13, 20, 27
A Sarasota Opera production
On Valentines Day, Saturday, February 14th, Wolfgang Amadeus Mozart's masterpiece The Marriage of Figaro will return to the Sarasota Opera stage. In her efforts to thwart the lecherous advances of the Count Almaviva, Susanna and her fiancée Figaro join the Countess Almaviva, to outwit the countess’ husband. Making their Sarasota Opera debuts this season, soprano Maeve Höglund will sing the role of Susanna and Uruguayan soprano María Antúnez will sing Countess Almaviva. Baritone Philip Cutlip (Hansel and Gretel) returns to sing the role of her betrothed Figaro and Sarasota Opera veteran baritone Sean Anderson (Die Fledermaus, Of Mice and Men) will return as Susanna's pursuer Count Almaviva.
Stage Director Allison Grant (The Magic Flute), will return to direct and Maestro Marcello Cormio (The Barber of Seville) will conduct.
The Golden Cockerel by Nikolai Rimsky-Korsakov
Sarasota Opera Premiere
Sung in Russian with English supertitles
February 21, 24 and March 8m, 11, 14m, 19
A Sarasota Opera premiere
Saturday, February 21st, will be the Sarasota premiere of The Golden Cockerel by Nikolai Rimsky-Korsakov. Based on a story by Pushkin, The Golden Cockerel is the tale of the bumbling King Dodon who enlists the help of a magical Golden Cockerel to protect his country from attack. However, when the King is seduced by the alluring Queen Shemakha, both he and his country meet an unhappy end. Once a favorite show piece for coloratura sopranos like Lily Pons and Beverly Sills, this rarely heard masterpiece by the composer of Scheherazade is a fairy tale filled with exotic and beautiful music such as the famous aria "Hymn to the Sun."
Russian bass Grigory Soloviov will make his Sarasota Opera debut as King Dodon and stage director Tom Diamond (The Flying Dutchman), will direct. Additional casting TBA.
Don Carlos by Giuseppe Verdi
Sung in French with English supertitles
March 7, 12, 15m, 18, 21m, 24
Sarasota Opera Premiere/Verdi Cycle Opera
In the penultimate year of it's acclaimed Verdi Cycle, Sarasota Opera will present Verdi's epic Don Carlos in the original Paris version which premiered in 1867. Sarasota Opera previously performed the revised four-act La Scala version in 2009. Verdi's powerful drama recounts the ill-fated attraction between Don Carlos and Elisabeth, the wife of his father, King Philip of Spain. Set in Renaissance Spain dominated by the inquisition, this powerful drama is one of opera’s great masterpieces.
Soprano Michelle Johnson, whose career trajectory has taken off since winning the 2011 Metropolitan Opera National Council Auditions, will make her Sarasota Opera debut as Élisabeth de Valois. Returning artists include tenor Jonathan Burton (Turandot) who sings the title role of Don Carlos and mezzo-soprano Mary Phillips (Ariadne auf Naxos, The Tales of Hoffmann) who will sing the role of Eboli. Reprising their roles from the 2009 four-act La Scala version of Don Carlos, bass-baritone Kevin Short (The Flying Dutchman, A King for a Day) will sing King Philippe II and baritone Marco Nisticò (The Barber of Seville, Rigoletto) sings the role of Rodrigue. MaestroVictor DeRenzi will conduct and Stephanie Sundine will direct.
Subscriptions for the 2014-2015 Season are available now. Single tickets go on sale online on Friday August 1 and at the Sarasota Opera Box Office on Tuesday, September 2nd, 2014. For more information or to secure your subscription for the 2014/2014 season, contact the Sarasota Opera Box Office at (941) 328-1300 or visit in person at 61 N. Pineapple Avenue, Sarasota, FL 34236.
ABOUT SARASOTA OPERA
Based in Florida’s beautiful Gulf Coast, Sarasota Opera is approaching its 55th consecutive season. In 1960, the company began presenting chamber-sized repertoire in the historic 320-seat Asolo Theater on the grounds of Sarasota’s Ringling Museum of Art. Recognizing the need for a theater more conducive to opera, the company purchased the former A.B. Edwards Theater in downtown Sarasota in 1979 and first performing in it in 1984 as the Sarasota Opera House. The theater has just undergone a $20-million renovation and rehabilitation enhancing audience amenities, while updating the technical facilities including increasing the size of the orchestra pit. The theater, which reopened in March 2008, has been called “one of America’s finest venues for opera” by Musical America.
Since 1983 the company has been under the artistic leadership of Victor DeRenzi. Since then the company has garnered international attention with its Masterwork Revivals Series, which presents neglected works of artistic merit, as well as the Verdi Cycle producing the complete works of Giuseppe Verdi. Recognizing the importance of training, Maestro DeRenzi founded the Apprentice Artist and Studio Artist programs. Sarasota Opera also maintains a commitment to education through its Invitation to Opera performances for local schools and the unique Sarasota Youth Opera program.
Sarasota Opera is sponsored in part by the State of Florida, Department of State, Division of Cultural Affairs, the Florida Arts Council, and the National Endowment for the Arts. Programs are supported in part by an award the Tourist Development Tax through the Board of County Commissioners, the Tourist Development Council and the Sarasota County Arts Council. Additional funding is provided by the City of Sarasota and the County of Sarasota.
Sarasota Opera
61 N. Pineapple Avenue
Sarasota, FL 34236
(941) 366-8450
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Florida Orchestra
DIE 2014/15 SAISON 2014/15
Abonnements und Informationen zur neuen im Oktober beginnenden Saison des Florida Orchesters bitte beiwww.floridaorchestra.org .Florida Orchestra’s Performances in April
The Florida Orchestra Appoints Michael Francis as Music Director
ST. PETERSBURG, FL – June 24, 2014 – The Florida Orchestra (TFO) has announced the appointment of Michael Francis as its new Music Director starting with the 2015/2016 season, serving as Music Director Designate for the upcoming 2014/2015 season. Appointed as part of an initial three-year contract, his duties include being the primary conductor and providing the artistic leadership for concert programming and related artistic decisions. Although his primary role is with the Tampa Bay Times Masterworks series, he will also be conducting one concert each season for the Raymond James Pops and the morning Coffee Concert series. This reflects Francis’ personal desire to be fully-integrated artistically with the orchestra and the organization.
The Florida Orchestra 2014/2015
Tampa Bay Times Masterworks Series
2014/15 season highlights include Orff’s Carmina Burana, Beethoven’s Symphony No. 4, Rimsky-Korsakov’s Scheherazade, Tchaikovsky’s Symphony No. 4, Rachmaninoff’s Symphonic Dances, Holst’s The Planets, Brahms’ Symphony No. 4 and Dvorak’s Symphony No. 9, to mention a few. In addition, concertgoers will have the opportunity to hear many star guest soloists, including violinists Midori and Karen Gomyo and pianists Peter Serkin, Pascal Rogé, Jeremy Denk and William Wolfram. TFO featured soloists on the Masterworks series include Jeffrey Multer, concertmaster, Robert Rearden, principal horn, and Anthony Georgeson, principal bassoon.
Guest Conductors:
As the search process continues for TFO’s next music director, an extraordinary array of conductors will lead the orchestra next season, including these TFO debuts: Roberto Abbado, the former chief conductor of the Munich Radio Orchestra and artistic partner to the St. Paul Chamber Orchestra, and Bulgarian Danail Rachev, music director of the Eugene Symphony in Oregon. In addition, there are nine returning guest conductors on the Masterworks series. These include the music director of both the Memphis Symphony Orchestra and the Chicago Sinfonietta Mei-Ann Chen; chief conductor and artistic advisor to Sweden’s Norrköping Symphony Orchestra Michael Francis; music director of the New West Symphony Orchestra in Los Angeles and associate conductor of the Boston Symphony Orchestra Marcelo Lehninger; associate conductor of the Philadelphia Orchestra Cristian Macelaru; former music director of the Orchestre Symphonique et Lyrique de Nancy in France Tito Muñoz; music director of the Rhode Island Philharmonic Larry Rachleff; former music director of the Seattle Symphony Gerard Schwarz; associate conductor of the Hong Kong Philharmonic Perry So; and assistant conductor of the New York Philharmonic Joshua Weilerstein.
Guest Artists:
Pianist Jeremy Denk makes his TFO debut in Bartók’s Piano Concerto No. 3. Returning pianists include Peter Serkin in Beethoven’s Piano Concerto No. 1, Pascal Rogé in Saint-Saens’ Piano Concerto No. 2 and William Wolfram in Copland’s Piano Concerto. TFO vocalist debuts include soprano Elizabeth Caballero, and baritone Cameron McPhail in Orff’s Carmina Burana and soprano Talise Trevigne in Barber’s Knoxville: Summer of 1915. Featured violin soloists include Jennifer Koh in Tchaikovsky’s Violin Concerto, along with the return engagements of Karen Gomyo in Mozart’s Violin Concerto No. 5, “Turkish” and TFO concertmaster Jeffrey Multer in Barber’s Violin Concerto. Additional soloists include TFO principal horn Robert Rearden in Richard Strauss’ Horn Concerto No. 2 and TFO principal bassoon Anthony Georgeson in Mozart’s Bassoon Concerto.
The Master Chorale of Tampa Bay:
Under the leadership of music and artistic director James Bass, The Master Chorale of Tampa Bay will join the orchestra for three masterworks programs on the 2014/2015 season: Orff’s Carmina Burana and Faure’s Requiem. In addition, the women’s chorus of The Master Chorale will perform for Holst’s The Planets. A highly select, 150-voice, all-volunteer chorus of singers from the entire Tampa Bay area, The Master Chorale has performed and premiered many symphonic choral works under the direction of Stefan Sanderling, Jahja Ling, Robert Shaw, John Nelson, Julius Rudel, founding music director emeritus Robert Summer and Jo-Michael Schiebe. The chorale has also performed abroad at London’s Westminster Cathedral and King’s College Chapel in Cambridge, among other locales. Designated in 1989 as the principal chorus of TFO, some of its most recent performances with the orchestra include Beethoven’s Symphony No. 9, Delius’s Sea Drift and Appalachia (recorded live in concert on the Naxos label in 2012), Vaughan Williams’ Dona Nobis Pacem, Dvorak’s Requiem, Schubert’s Mass No. 6, Verdi’s Requiem, Mendelssohn’s Elija, Haydn’s The Creation and Mahler’s second and third symphonies. The Chorale will also perform Ravel’s Daphnis et Chloé in the full ballet score version to close the orchestra’s 2013/14 season.
MUSIC AND ARTISTIC DIRECTOR JAMES BASS: Dr. James K. Bass, Grammy-nominated singer and conductor, is the director of choral studies in the School of Music at the University of South Florida (USF) and the artistic and music director of The Master Chorale of Tampa Bay. At USF, he conducts the University Chamber Singers, Collegium and the Collegiate Singers, in addition to teaching graduate and undergraduate courses in choral conducting, philosophy, and literature. Previously, he was on the faculty at Western Michigan University and the University of Central Florida in Orlando. Bass received the doctor of musical arts degree from the University of Miami–Florida, where he was a doctoral fellow. He received his Master of Music and Bachelor of Science degrees from USF and is a graduate of the Interlochen Arts Academy.
Bass was selected by the master conductor of the Amsterdam Baroque Soloists, Ton Koopman, to be one of only 20 singers for a presentation of Cantatas by J.S. Bach in Carnegie Hall, and was an auditioned member of Robert Shaw’s workshop choir at Carnegie Hall. He is one of 13 singers on the Grammy-nominated disc A Seraphic Fire Christmas. Bass is an active bass soloist and has performed at Winchester Cathedral in London, has sung three world-premieres of large works, and appears on CD recordings on the Albany and Seraphic Fire Media label. As a bass soloist, he has appeared with the New World Symphony under the direction of Michael Tilson Thomas, as well as with TFO, Grand Rapids Symphony, Back Bay Chorale and Orchestra, and Firebird Chamber orchestra.
Bass is a bass member and chorus master for Seraphic Fire, the Miami-based professional choir, and was appointed choirmaster for the Classical Music Festival in Eisenstadt, Austria. During the summer of 2011, he co-founded the Professional Choral Institute at the University of South Florida. In its inaugural year of recording, Seraphic Fire and PCI received the Grammy nomination for Best Choral performance for their recording of Johannes Brahms' Ein Deuthches Requiem. He has prepared choirs for Sir Colin Davis, Sir David Willcocks, Jahja Ling, Michael Tilson Thomas, Stefan Sanderling, Markus Huber and Robert Shaw. Bass has served on the Executive Board of the American Choral Directors Association Central Division as College Repertoire and Standards chairperson. His professional affiliations include the American Choral Directors Association, Music Educators National Conference, American Symphony Orchestra League, Pi Kappa Lambda national music honor society, and Phi Mu Alpha Sinfonia music fraternity.
Bass was selected by the master conductor of the Amsterdam Baroque Soloists, Ton Koopman, to be one of only 20 singers for a presentation of Cantatas by J.S. Bach in Carnegie Hall, and was an auditioned member of Robert Shaw’s workshop choir at Carnegie Hall. He is one of 13 singers on the Grammy-nominated disc A Seraphic Fire Christmas. Bass is an active bass soloist and has performed at Winchester Cathedral in London, has sung three world-premieres of large works, and appears on CD recordings on the Albany and Seraphic Fire Media label. As a bass soloist, he has appeared with the New World Symphony under the direction of Michael Tilson Thomas, as well as with TFO, Grand Rapids Symphony, Back Bay Chorale and Orchestra, and Firebird Chamber orchestra.
Bass is a bass member and chorus master for Seraphic Fire, the Miami-based professional choir, and was appointed choirmaster for the Classical Music Festival in Eisenstadt, Austria. During the summer of 2011, he co-founded the Professional Choral Institute at the University of South Florida. In its inaugural year of recording, Seraphic Fire and PCI received the Grammy nomination for Best Choral performance for their recording of Johannes Brahms' Ein Deuthches Requiem. He has prepared choirs for Sir Colin Davis, Sir David Willcocks, Jahja Ling, Michael Tilson Thomas, Stefan Sanderling, Markus Huber and Robert Shaw. Bass has served on the Executive Board of the American Choral Directors Association Central Division as College Repertoire and Standards chairperson. His professional affiliations include the American Choral Directors Association, Music Educators National Conference, American Symphony Orchestra League, Pi Kappa Lambda national music honor society, and Phi Mu Alpha Sinfonia music fraternity.
Nine Florida Orchestra Premieres
In addition to the many familiar works being offered, next season’s Masterworks series includes ten TFO premieres, which include four works by American composers: John Adams’ Lollapalooza, Charles Ives’ Central Park in the Dark, Adam Schoenberg’s Canto, and Barber’s Mutations from Bach for Brass and Timpani. Additional TFO premieres include Thomas Adès’ Three Studies from Couperin, Richard Strauss’ Horn Concerto No. 2, Haydn’s Symphony No. 98, Rimsky-Korsakov’s The Tsar’s Bride Overture and Maurice Ravel’s Ma Mère l’Oye (Mother Goose) complete ballet score.
What awaits you next:
6) Romeo and Juliet – Jan 23, 24 ,25, 2015
Former music director of the Seattle Symphony, Gerard Schwarz, conducts TFO in a program featuring pianist William Wolfram in Aaron Copland’s Piano Concerto. This concert also includes Samuel Barber’s Mutations from Bach for Brass and Timpani, Rimsky-Korsakov’s The Tsar’s Bride Overture and a suite of selections from Prokofiev’s ballet Romeo and Juliet.
7) Faure’s Requiem – Feb. 7 , 8, 2015
The chief conductor and artistic advisor to Sweden’s Norrköping Symphony Orchestra, Michael Francis will lead TFO in a second engagement during the 2014/2015 season that showcases The Master Chorale of Tampa Bay in Faure’s Requiem with soprano Lauren Snouffer and baritone Sean Plumb. This French-themed concert also includes Henri Dutilleux’s virtuosic piece Métaboles and the TFO premiere of Maurice Ravel’s Ma Mère L’Oye (Mother Goose) in the complete ballet score version.
8) Beethoven’s Symphony No. 4 – Feb 20, 21 , 22, 2015
French pianist Pascal Rogé will be the soloist with the orchestra in Saint-Saëns’ Piano Concerto No. 2 under the baton of Perry So, the associate conductor of the Hong Kong Philharmonic. The concert will open with Wagner’s Overture to Tannhäuser and conclude with Beethoven’s Symphony No. 4.
9) Mozart and Brahms – Feb. 27, 28 , Mar. 1, 2015
In his second engagement on the upcoming season, New York Philharmonic assistant conductor Joshua Weilerstein leads TFO with Karen Gomyo as the soloist in Mozart’s Violin Concerto No. 5, “Turkish.” Other works on the program include Brahms’ Symphony No. 4 and the TFO premiere of Thomas Adès’ Three Studies from Couperin.
10) Stravinsky, Haydn and Ravel - Mar. 14 ,15, 2015
Associate conductor of The Philadelphia Orchestra Cristian Macelaru returns to conduct TFO in a program featuring Stravinsky’s Petrushka (1947) together with Ravel’s La Valse and the TFO premiere of Haydn’s Symphony No. 98.
11) Mahler’s Symphony No. 4 – Mar. 20, 21 ,22, 2015
Associate conductor of The Philadelphia Orchestra Cristian Macelaru conducts a second program back-to-back with TFO on the upcoming season, which opens with Richard Strauss’ Serenade for Winds and is followed by Barber’s Knoxville: Summer of 1915 featuring the TFO debut of young soprano Talise Trevigne. The concert concludes with one of Mahler’s most lyrical works, Symphony No. 4.
12) Scheherazade – Apr. 17, 18, 19, 2015
Music director of the Memphis Symphony Orchestra and the Chicago Sinfonietta, Mei-Ann Chen will conduct TFO with featured soloist Jeremy Denk in his TFO debut performing Bartok’s Piano
Concerto No. 3. The program also includes Pulitzer Prize-winning composer Jennifer Higdon’s blue cathedral and Rimsky-Korsakov’s Scheherazade.
13) The Planets - May 1, 2 , 3, 2015
Music director of the New West Symphony Orchestra in Los Angeles and the associate conductor of the Boston Symphony Orchestra, Marcelo Lehninger returns to conduct TFO and the women’s chorus of The Master Chorale of Tampa Bay in Holst’s The Planets. The concert opens with Barber’s The School for Scandal Overture and also features TFO principal bassoon Anthony Georgeson in Mozart’s Bassoon Concerto.
14) Beethoven and Sibelius – May 29 ,30, 2015
Music director of the Rhode Island Philharmonic, Larry Rachleff brings the 2014/2015 season to a close conducting TFO in a program of Rossini’s Overture to Semiramide, Beethoven’s Symphony No. 8 and Sibelius’ monumental Symphony No. 5.
Pre-Concert Conversations
All of the Tampa Bay Times Masterworks concerts offer pre-concert conversations in each hall beginning one hour before curtain time. To provide audience members with a more enjoyable concert experience, guest conductors and artists discuss the personalities and circumstances behind the music as well as share fun and informative insights and anecdotes related to each program.
Tickets: Continued Dedication to Accessibility
At the onset of the 2011/2012 season, TFO announced a bold, mission-based accessibility initiative and lowered ticket prices for all Masterworks and Pops series concerts, simplified series packaging and diversified programming so that more people in Tampa Bay might enjoy live symphonic music. Announcing a price freeze, the orchestra will continue to offer the same affordable prices this season. Individual concert tickets for all Masterworks and Pops Series remain at $15, $30 and $45 per ticket. Other concert series ticket prices will also remain the same: Coffee Series concerts are priced from $24 to $42 each, and Rock Series concerts are priced at $35, $55 and $75 each. Venue facility fees apply to all purchases. Some restrictions apply.
Six Masterworks subscription packages are offered in packages of 14, 10, 7 and 5 pre-selected concerts. These fixed package subscriptions feature a variety of benefits including premium seating, free flexible ticket exchange privileges and other added-value amenities.
TFO also offers a “Compose Your Own” Series whereby subscribers can create customized packages by mixing and matching any combination of Masterworks and Pops concerts for just $25 per ticket. A minimum of three concerts is required and good seats are made available on a first-come, first-served basis. Fixed package benefits do not apply.
Subscriptions are on sale now. For information on the 2014/2015 season, call the TFO Ticket Center at 727.892.3337 or 800.662.7286 Monday through Friday, 9 a.m. to 5 p.m. or Saturday and Sunday, 10 a.m. to 3 p.m., or purchase online at www.floridaorchestra.org. Single tickets will go on sale in August.
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About The Florida Orchestra
Performing nearly 100 concerts annually in the tri-city area of Tampa, Clearwater, and St. Petersburg, The Florida Orchestra is recognized as Tampa Bay's leading performing arts institution, one of the leading professional symphony orchestras in Florida, and one of the most vibrant orchestras in the United States. With live performances including the Tampa Bay Times Masterworks, Raymond James Pops, Coffee Concerts, Duke Energy Morning Masterworks, new Rock Concert series, as well as Youth Concerts and Free Pops in the Park Concerts, The Florida Orchestra offers a vast scope of concerts each year. The mission of The Florida Orchestra is to enrich the life of the Tampa Bay area as it inspires, entertains and educates a wide and diverse audience with the unique experience of live symphonic music, ensuring that future generations will continue to enjoy this legacy that so magnificently celebrates the human spirit.
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